Kostenschema rond de aankoop van een woning - intissar

Fgfg generated by WOWSlider.com
  • Een actieve externe bemiddelaar zoals uw personeelsadviseur kan echter voor een doorbraak zorgen
  • Ondernemers moeten beslissen op basis van betrouwbare cijfers
  • Ondersteuning voor bedrijven die internationaal actief zijn
  • Samen met u bepalen wij vooraf de omvang van uw werkzaamheden
  • Wij geven praktische workshops over fiscaliteit voor ondernemers
  • Wij helpen graag startende ondernemers bij het opstellen van een ondernemersplan
  • full screen slider
  • Wij kunnen uw aanspreekpunt zijn voor diverse bedrijfsaspecten
Een actieve externe bemiddelaar zoals uw personeelsadviseur kan echter voor een doorbraak zorgen1 Ondernemers moeten beslissen op basis van betrouwbare cijfers2 Ondersteuning voor bedrijven die internationaal actief zijn3 Samen met u bepalen wij vooraf de omvang van uw werkzaamheden4 Wij geven praktische workshops over fiscaliteit voor ondernemers5 Wij helpen graag startende ondernemers bij het opstellen van een ondernemersplan6 Wij houden oog op uw fiscale en sociale betalingsverplichtingen en de afloop hiervan7 Wij kunnen uw aanspreekpunt zijn voor diverse bedrijfsaspecten8
bootstrap carousel by WOWSlider.com v6.6
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

TIPS&TRUCS > Eigenwoning
 
 
 
 
 

In het onderstaande overzicht zijn de belangrijkste kostensoorten weergegeven. Sommige kosten heeft u alleen bij een bestaande woning, andere alleen bij nieuwbouw. De kosten voor de aankoop en het verkrijgen van de hypotheek bedragen voor bestaande woningen circa 10% van de koopprijs en bij nieuwbouw circa 8%. Let op bij uw aangifte goed op de aftrekbare kosten bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Kosten voor de aankoop
1. Transportakte door notaris (bestaande woning)
2. Overdrachtsbelasting 6% (bestaande woning)
3. Eventueel bouwkundig onderzoek (bestaande woning)
4. Bouwrente ***
5. Bankgarantie
6. Makelaarscourtage , als u een makelaar heeft ingeschakeld (bestaande woning)
7. De kosten van een bouwkundig rapport voor het verkrijgen van een Nationale Hypotheekgarantie *
8. Kosten van roerende goederen (bestaande woning)

Kosten voor het verkrijgen van de hypotheek
1. Afsluitkosten * (maximaal euro 3.630 of 1,5% van de hoofdsom)
2. Kosten gemaakt om juiste hypotheek te krijgen (reiskosten naar de bank, boeken, telefoonkosten, etc) *
3. Opstellen hypotheekakte door notaris *
4. Taxatiekosten  (bestaande woning) *
5. Aanvraag Nationale hypotheekgarantie  *
6. Rente en kosten van een eventueel overbruggingskrediet
7. Bereidstellingsprovisie *
8. Kadastrale rechten hypotheek *

Kosten aan het huis zelf
1. Verbouwen (bestaande woning)
2. Eventueel achterstallig onderhoud (bestaande woning)
3. Schilderen / behangen
4. Tuinaanleg, erfafscheiding, bestrating (voornamelijk bij nieuwbouwhuis)
5. Aansluiten energie, telefoon
6. Verhuizen **
7. Inrichting
8. Meerwerk, verbeteringskosten (nieuwbouwhuis)
9. Erfpacht *

Aandachtpunten
1. makelaar: onderhandelt u over de courtage die hij wenst te ontvangen
2. notaris: vraag een paar offertes bij notarissen op (www.degoedkoopstenotaris.nl)
3. belastingen: vraag alvast een voorlopige teruggave inkomstenbelasting aan
* De kosten die gemaakt worden ten behoeve van de financiering van het huis zijn fiscaal aftrekbaar. Welke dat zijn, hebben we met een sterretje aangegeven.

** Indien u voor uw werk moet verhuizen, kunt u een belastingvrije vergoeding van uw werkgever krijgen.

*** De bouwrente is alleen aftrekbaar na ondertekening van de koop-aannemingsovereenkomst. Indien de bouwrente in de koopprijs is verwerkt, wordt zij niet als rente gezien en is dus niet aftrekbaar van uw inkomen.

 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu